Hela rågkärnor




Första försöket till ett riktigt grovt bröd som är nyttigheten själv. Solroskärnor, linförn och hela rågkärnor - t o m Anna Skipper skulle vara stolt. Tidigare när jag gjort försök med hela rågkärnor så har de oftast blivit hårda även när brödet är färdigt. Man ser det när man skär brödet, kärnorna är alldeles vita. Tycker inte om'et, och nu ska jag försöka få dom lagom mjuka och "tuggbara". Det räcker tydligen inte bara med att hälla kokande vatten över dom och låta stå över natten. Det har jag testat förut med dåligt resultat. Det måste till något mer... Tyvärr blev de inte mjuka nu heller, jag misstänker att man måste koka de en stund för att de ska bli mjuka.





Grovt rågbröd med hela rågkärnor, 1 rejält bröd

Dag 1, kväll

Fördeg
50 g surdeg, råg
170 g vatten
100 g rågmjöl, fint

Blandar allt i bunke, låter stå över natten i rumstemperatur, blev kring 12 timmar för den här degen. Jag började med 1.5 dl vatten men såg att smeten blev för tjock. Tillsatte lite vatten, därav det ojämna beloppet 170 g.


Frön & korn
1 dl hela rågkorn
0.5 dl solrosfrön
1 msk linfrön
200 g vatten

Kokar upp rågkorn med vatten, blandar i solrosfrön och linfrön. Plastar in och låter stå över natten.


Dag 2, morgon

Huvuddeg
Fördeg från ovan
Frön & korn från ovan
75 g mörk sirap
11 g salt
50 g vatten
90 g vetemjöl, Manitoba
240 g rågmjöl, grovt

Blandar allt i 14 minuter. Lägger degen i inoljad bunke. Den fick vila ca 3 timmar i rumstemp. Då hade den inte jäst speciellt mycket. Blir lite fundersam.... ingen fart på surisen?

Efter 3 timmars vila: Slevar upp degen i en smord form (med rapsolja) och strör över rågmjöl och lite anis. Degen är riktigt kladdig. Den får nu stå kring 2.5 timmar. Helst hade jag velat att den skulle växa kring 50 % men det gör den inte, och till slut vågar jag inte vänta längre.



Efter 0 timmar....


                   ... och efter kring 2 timmar och 30 minuter. Jäst något tror jag.


Och nu in i ugnen. 5 min på 250°, + 55 minuter i 200°, då hann brödet bli 99° (ja, jag mäter med termometer). Precis när jag sätter in formen på gallret så häller jag lite vatten på en förvärmd plåt i botten så det ångar till ordentligt. Den tar jag ut efter kring 30 min. Tar ut brödet och låter det svalna på galler. Ingen bakduk eller nåt! Dock var det svårt att få ur formen. Måste prova något annat sätt, kanske smörja och strö rågmjöl i formen.



Skuret bröd dagen efter.

Det här brödet behöver ett par dagar för att mogna. Jag förvarade det insvept i handduk i två dagar. Resultatet blev ett sjyst basbröd. Hållbart åtminstone, nu har jag haft det framme i en vecka (förvarar det i plastpåse), och det finns inga tecken på att det håller på bli torrt. Men, rågkärnorna var fortfarande hårda. Vad göra? Nästa gång får det bli hårdare tag, kanske koka kärnorna i 20 min innan de står över natten.


Lite nyckeltal för baket:

Fördeg: 29 % ( av totala mängden deg)
Salt: 2.5 %
Vatten: 104 % (mängden vatten/mjöl)


Kommentarer
Postat av: Katrin

Hej!

Intressant, jag har nyligen börjat baka med surdeg, men har inte provar hela korn ännu. I Jan Hedhs bok Bröd står det såhär:

Värm vattnet ill 90`C, häll det över rågkärnorna och blanda länge med slev. Täck med plast och låt svälla till nästa dag.

Hittade din blog genom att jag känner dina föräldrar ;-)

2011-02-02 @ 19:38:09
URL: http://nakenstickaren.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0