Vört



Vört är ett gott bröd, men själv började jag äta det först för två år sedan, och det sedan jag bakade det själv. Om man köper vörtlimpa på ICA får man en helt annan bild av brödet, typ svamplimpa med russin. Det är synd. Nu kan jag inte vara utan vört på julbordet. Det här receptet är inspirerat av Jan Hedh. Istället för riktig vört använder jag svagdricka. Skulle vara intressant att testa med riktig vört någon gång, har hört att man kan köpa det på bagerier. Det här receptet innehåller manitoba-mjöl från finax, men tror det inte gör någon fantastisk skillnad om man inte har det. I alla fall:



Vörtbröd, 4 bröd

Vörtersättning
1 liter svagdricka. Använder Kopparbergs ovan. Tyvärr har den sötningsmedel (sackarin). Ska inte en gammaldags dryck vara befriad från såna moderniteter?

Reduceras ner till 2 dl och får svalna.

Anrörning 
220 g svagdricka
100 g rågmjöl
6 g pomerans, malen
4 g ingefära, malen
3 g kardemumma. malen
2 g nejlika, malen

Kokar upp svagdrickan och häller det över resten. rör om och plastar in. Det får stå över dagen. Det blir en ganska stabbig konsistens.






Fördeg
Anrörning från morgonen
120 g svagdricka
100 g rågmjöl
50 g jäst

Blandar allt 10 min i degapparaten. Väldigt kladdig deg! Den får vila 30 min. Då har den växt ganska ordentligt, och konstigt vore väl annars med den jästmängden...

Huvuddeg
210 g svagdricka
100 g rågmjöl
1000 g vetemjöl, Manitoba
200 vört (från ovan)
260 g mörk sirap
20 g salt
50 g smör

Blandar allt i 15min på låg hastighet. Degen är stor, den vill nästan vandra ut ur bunken! jag började med en mindre mångd vätska, men såg att degen blev för håd och matade på med mer för att få rätt konsistens. Jag tror man skulle kunna öka vätskemängden lite till, kanske 50 g.
Degen får vila 60 min.






Upp med degen på bordet och delar i 4 delar. Rundriver och får vila 10 min. Sedan formar jag limpor som smalnar av i ändarna, har jag sett att Hedh gör (och då måste det vara rätt...). Degen är ganska lättarbetad, kanske något "hård" (mer vätska..).
De får jäsa 60 min. Eftersom det är 4 bröd och två plåtar får den ena plåten stå på balkongen.

Före jäsning:


Efter jästid: stora och fina.


Och nu in med bröden i ugnen. I botten står en uppvärmd plåt som jag häller 1 dl vatten så att det ångar till, och bröden får halka över på en annan varm plåt. 5 min på 250°, 40 min på 200°. tar ut den understa plåten efter halva tiden. Den här gången mätte jag innertempen till 98°, då ska det vara färdigt. Tar ut bröden och penslar dom med smält smör.

Resultatet blev hyfast bra. Oceaner bättre än det man köpet i affären förstås. Innandömet var ljusare än jag hade tänkt. Kryddningen var ok men kunde varit lite mer tryck i maltsmaken. Brödsirap har ju extra malt, kanske det kan vara nåt? Eller kanske ersätta lite svagdricka med julmust?


Kommentarer
Postat av: Daniel

Juste sida, vört-brödet låter ju kanon - kanske man kan få köpa ett innan jul?

2009-12-19 @ 20:13:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0