Gotlandslimpa försök 1



Har gjort ett första eget försök till Gotlanslimpa. Jag har provat en del recept, och de ser ungefär likadana ut. Pomerans (pulver), anrörning, ättika och rågsikt. Men det fattas alltid lite karaktär och de blir inte så hållbara. Och vad gör ättikan för nytta?
En gotlandslimpa ska vara ganska kompakt, tydlig pomeranssmak, söt och lite syrlig. Här använder jag Manitoba-vetemjöl från Finax. Annars är det vanligt, icke-ekologiskt grovt rågmjöl.

 Dag 1, på kvällen

Anrörning
500 g vatten
200 g grovt rågmjöl
4 g anis, mortlad
4 g fänkål, mortlad

 1. Börjar med anrörning. Kokar upp vattnet, häller det över mjöl och kryddor. Rör om så det blir slätt. Plastar in och låter stå över natten, vilket blev kring 12 timmar.

Pomerans
15 g torkad pomerans
vatten

 2. Kokar pomeransskal + vatten i kring 15 min. Lägger sedan det i plastpåse i kylskåpet över natten.

 Dag 2

Fördeg
Anrörning från dag 1
150 g surdeg (råg)
100 g rågmjöl
200 g vetemjöl (manitoba)
Pomerans (15 g torkad blev 45 g efter att ha tagit bort det vita och hackat dom)

3. Blandar allt 8 min i degblandaren på låg hastighet. Nu ser degen ut så här. Jag la den i en inoljad enorm salladsbunke.

 

Den får vila 4 timmar i rumstemperatur. De sista tre timmarna stod den ovanför kylskåpet där är det kring 25 grader. Då hade den jäst imgefär dubbelt.

 

Raskdeg
400 g vetemjöl (manitoba)
110 g mörk sirap
20 g jäst (utrört i 50 g vatten)
16 g havssalt

4. Blandar allt i 10 min på låg hastighet. Tillsätter salt och knådar ytterligare 5 min. Låter degen vila 60 min.

5. Upp med degen på bänken. Delar i två delar, rundriver och lägger med skarven nedåt i mjölat spagettitråg (Jag har inga riktiga brödformar så man får ta vad man har för att få till rätt form). Låter bröden jäsa 60 min

 6. Sedan stjälper jag över bröden på varm plåt och slänger vatten på plåten som står längst ner i ugnen så att det ångar till ordentligt. Bakar dom 5 min på 250 grader, sedan 200 grader tills innertempen på brödet blev 98 grader. Det tog totalt ca 65 min. Då såg de ut så här, ganska fina faktiskt. Den ena hade spruckit rejält på ett ställe, vet ej varför just där. Behövde de jäsa mer?

 



Resultat: De hade en knaprig god yta. Mer luftigt än jag trodde det skulle bli. Kanske för luftigt..? De fick en ganska syrlig smak. Tydlig smak av pomerans och lagom söt. Helt enkelt ganska bra. Ingen superhöjdare dock, som Rutes.

Nästa gång ska jag testa följande:
- rågsikt istället för råg + vetemjöl
- minska surdeg något, samt minska jästmängd. Gotlandslimpa ska ju vara ganska kompakt och den här jäste lite för bra.
- Kanske man kan lägga i kokt hackad pomerans direkt i anrörningen? Det känns som ett extra steg att inte lägga i den från start. Och så kanske anröringen tar lite mer smak.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0