Rågsurdeg



Häromdagen gjorde jag ett mörkt bröd, "Lenin" som kräver en hel hög med rågsurdeg.  Jag tog surdegen direkt från kylskåpet. Hällde upp ca 2 dl och tillsatte ytterligare 2 dl vatten och 2 dl rågmjöl. Efter 2 timmar på varm plats (25°) så har den växt kring det dubbla, kanske lite mer. Jag väntade lite till, totalt 3 timmar, innan den användes. Den jäste inte så mycket mer den sista timmen. Man behöver tydligen inte vänta över natten för att den ska vara färdig att användas. Här kan man undra om det är skillnad på råg och vete när det perfekta tillfället är att använda surdegen. Jag inbillar mig att råg är mer okänsligt.

Kanske kan det vara mängden surdeg som gör att det jäser så bra. Den här surdegsmängden var ju ganska stor och man kan tänka sig att jäsbakterierna trivdes extra bra då. Å andra sidan har jag läst att man kan få surdegen att växa kring 6 ggr i storlek. Det har jag garanterat ALDRIG upplevt. Men det här verkar fungera tillräckligt bra ändå.

All denna surdeg användes sen till ett mörkt sött bröd som smaksätts med mald koriander, inspirierat av ett recept från Riddarbageriets brödbok. Skillnaden är att jag körde på enbart surdeg.


Nyblandat


Efter ca 2-3 timmar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0