Göra surdeg



Häromdagen såg jag att mina surdegar i kylskåpet sjöng på sista versen. De hade då inte använts på kanske en månad och skiktat sig ganska kraftigt. Jag vet inte exakt när man ska ge upp och hälla ut smeten i vasken, för ibland har jag fått liv i en skiktad surdeg. Men när det luktar kraftig målarfärgsdoft, då är det dags att kasta in handduken. Tror jag...

I alla fall. Nu var det dags att ta fram en omgång surdeg, och för att lära mig mer så följde jag hela förloppet under de 4 dagarna som det tar. Jag har använt äpple som bas för både vete och rågsurdeg. Det verkar fungera bra för båda sorterna. Rågsurdegen använder jag mycket, den är väldigt lätt att få liv i och bli bubblig. Vetesurdeg känns som den behöver lite mer omtanke. Erfarenheten säger mig att man måste använda den vid rätt tillfälle när den är som livligast, eller bubbligast. Nu spekulerar jag lite, men väntar man tills den har slutat bubbla och är slät så kan brödet bli väldigt syrligt. Vilket det inte ska bli. Jag har använt båda sorterna för alla bakförsök som finns på bloggen, så de fungerar bra båda två.

Båda surdegarna gjordes med vanligt mjöl, ej ekologiskt. Vetemjölet var från Ramlösa kvarn, och rågmjölet var från Kungsörnen. Anledningen till att man ska använda ekologiskt mjöl är ju att det inte är så rent, utan det finns helt enkelt lite bakteriekultur som lättare får igång surisen. Jag har testat både ekolologiskt och vanligt och har inte sett någon stor skillnad.

När man ska använda surdegen tar jag den direkt från kylskåpet, häller upp kanske 1-1.5 dl, tillsätter 1 dl mjöl och 1 dl vatten och ställer ovan kylskåpet, där är det kring 25-26 grader. Efter kanske 3-6 timmar bubblar den ganska kraftigt, då använder jag den.


Slutsats:
Äpple fungerar bra som bas för att göra surdeg
Rågsurdeg är lättare att hantera än vetesur



Surdeg, 1 burk av rågsur och vetesur

Dag 1

Rågsur

1 äpple, skalat och rivet, på vågen blev det 65 g
100 g vatten
70 g rågmjöl, grovt

Vetesur
1 rivet äpple, 65 g
100 g vatten
100 g mjöl, Ramlösa kvarn

I rågsuren tillsatte jag mindre mjöl pga att rågen drar åt sig mer vatten. Målet var att få till "våffelsmetskonsistens".


Blandat, dag 1

Dag 2 (24 tim)
Har inte hänt så mycket. Rör om så att luft kommer in i blandningen. Man kan dock se lite bubblor i vetesuren.



Dag 3 (48 tim)
Nu har rågen vaknat till liv och bubblar en del. Vetesuren verkar å andra sidan ha dött helt. Men jag fortsätter.


Dag 4 (72 tim)
Nu har båda lugnat ner sig, man kan tro att de har kolat båda två.


Nu är det  dags att blanda i det sista, och nästa dag är det klart att använda. Eller hälla ner i burkar för förvaring i kylskåp.

Rågsur:
Tillsätter 150 g vatten och 150 g rågmjöl, grovt. Blandar.

Vetesur:
Tillsätter 150 g vatten och 200 g vetemjöl. Blandar.

Båda får stå varmt, ovanför kylskåpet tills nästa dag.


dag 5
klart. Ingen var speciellt bubblig nästa dag. Tänker att de har stått för varmt. Jag hällde i alla fall upp på syltburkar och satte i kylskåp. Det har visat sig att trots att de inte uppvisade något (bubbel)liv de sista 2 dagarna så fungerar de ändå.







Kommentarer
Postat av: Olof Ingelborn

Hur startar jag upp den första 'kulturen' ?

2011-02-15 @ 18:50:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0