Lätta surdegsbrödet, en gång till fast annorlunda



Jag fick för mig att försöka upprepa det förra baket. Den här gången gjorde jag dubbel sats, och knådade ena hälften i degblandaren, och den andra delen inte alls. Syftet var förstås för att se hur stor skillnad det blev på slutresultatet. Tyvärr blev inte förutsättningarna helt identiska, de fick inte exakt samma mängd surdeg  på grund av lite strul med vågen, och även mjöl och vattenmängden skiljer sig något. Men jag fick en del värdefulla erfarenheter. Mer om detta senare.

Dagen före jag skulle börja med baket så tog jag fram surdegen från kylskåpet, blandade ca 1 dl surdeg med 1 dl vetemjöl och ca 1 dl vatten, lagom så att blandningen blir som våffelsmet i konsistens. Den ställer jag ovanför kylskåpet, där är det ca 25°. Där fick den stå i ca 6-7 timmar. Då har den vuxit i storlek och börjat bubbla ganska mycket. Då gör jag fördegen, som sedan får stå över natten. I det första baket så dröjde det några timmar efter att den haft sitt "bubbel-max" och gått ner igen till en ganska slät smet. Detta visade sig påverka jäsningen senare, då den förstnämnda hade mycket mer jäskraft. genom att använda surdegen vid "rätt" tillfälle så får man större jäskraft (jag antar att en del av surdegsbakterierna dör). Slutsats: man ska använda surdegen när den har mest liv. Hur vet man det då? Man får lära känna sin surdeg helt enkelt.

Länk till recept på lätta surdegsbrödet

Jag blandade ingredienserna till fördegen (dubel sats) och lät den stå rumsvarmt, ca 21°, i ca 9-10 timmar. Då hade den jäst ordentligt, se nedan. Man kan se i mitten att att den börjat sjunka ihop lite. Då är den definitivt klar (kanske..)



Fördeg

För oknådade degen tog jag kring hälften av fördegen och blandade i resten av ingredienserna, skippade dock sirapen. Rörde ihop och plastade in. För knådade degen körde jag resten av fördegen plus övriga ingredieser(utom salt) i blandaren 10 min, tillsatte salt och arbetade degen ytterligare 6 min. man kan tydligt se skillnaden på degarna, knådade till vänster om det var någon som undrade.



Degarna vilade 2 timmar, alltså 30 min mer än förra gången. Konstigt nog hade den oknådade jäst mest. Av något konstigt skäl (typ batteriestrul på vågen) så fick den oknådade degen mer fördeg, det kan ha varit en del av skälet. Tog upp degen på bänken, rundrev och formade till limpa (oknådade) och till runt bröd (knådade). Båda fick jäsa i brödformar, limpan i en avlång träform och det runda brödet i ett pastatråg på en mjölad handduk.

De jäste 90 min, rumsvarmt. Jag hade tänkte jäsa längre men då hade den oknådade blivit rejält stor så jag vågade inte vänta längre.

In i ugnen på varm plåt, 1 dl vatten på varm plåt i botten av ugnen för ånga. Fick stå 10 min på 250°, sedan sänkt till 225° i ytterligare 35 min. Då tog jag ut limpan, men det runda brödet fick står kvar ytterligare 10 min. Låt vila på galler.

Tyvärr var det som jag befarade, limpan hade jäst för länge och flöt ut. Det gjorde däremot inte det runda brödet som blev mycket bra. Jag tror helt enkelt att jag hade för mycket fördeg i förhållande till totalmängden, så nästa gång ska jag öka huvudegens viktmängder och kanske baka två bröd istället på samma mängd fördeg. Det blev ckså tydligt hur viktigt det är att använd surdegen vid rätt tillfälle. Man får försöka "läsa" hur den mår. På måndag får jag reda på hur det runda brödet smakade, det gav jag nämligen bort.


Oknådade till vänster, knådade till höger


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0